Usein kysytyt kysymykset

  • PIN-koodini on lukittu. Mitä teen?

    PIN-koodin unohtaminen ei edellytä uuden kortin tilaamista. Soita asiakaspalveluun, niin autamme sinua. Pidä korttisi lähettyvillä puhelun aikana.

     

    Huom! Turvallisuussyistä emme ota vastaan korttitietoja sähköpostitse.

  • Miten teen reklamaation?

    Täältä löydät ohjeet reklamaation tekemiseen sekä reklamaatiolomakkeemme.

  • Mikä on Oma Eurocard -palvelu?

    Kirjautumalla Oma Eurocard -palveluun voit:

    • tarkistaa saldosi, ostosi ja kaikki laskusi
    • aktivoida yleisimmät palvelumme, kuten Mastercard SecureCoden turvallisia verkko-ostoksia varten
    • siirtää maksutapahtumat Exceliin budjetointia ja matkalaskuja varten

     

    Kirjaudut helposti sisään Oma Eurocard -palveluun kertakäyttöisellä tekstiviestisalasanalla.

     

    Eikö kirjautuminen onnistu? Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin.

     

  • Mikä on Mastercard SecureCode?

    Mastercard SecureCode on verkkomaksamisen turvallisuutta parantava globaali palvelu, johon monet verkkokaupat ovat liittyneet. Tehdessäsi verkko-ostoksia sinun tulee vahvistaa ostosi joko verkkopankkitunnuksilla tai tekstiviestitse lähetettävällä kertakäyttöisellä salasanalla. 

    Jos sinulla ei vielä ole verkkopankkitunnuksia, ota yhteyttä omaan pankkiisi.

    Kirjaudu Oma Eurocard -palveluun ja tarkista, että tiedoissasi on oikea matkapuhelinnumerosi.

  • Mille pankkitilille voin maksaa Eurocard-laskuni?

    Voit ainoastaan maksaa SEB:n pankkitilille:

     

    IBAN: FI7833010001107655

    BIC: ESSEFIHX

     

    Muistathan myös ilmoittaa laskusi viitenumeron.

  • Miten voin parantaa turvallisuutta, kun ostan verkosta?

    Kun pankkitiliisi liitetyn kortin sijaan maksat Eurocardilla, voit tarkistaa kaikki ostosi rauhassa ennen kuin maksat laskun. Yleisiä verkko-ostamiseen liittyviä turvallisuusohjeita:

    • Älä ilmoita korttinumeroasi, koodejasi tai muita henkilökohtaisia tietoja muissa yhteyksissä kuin maksutilanteessa.
    • CVC on kolminumeroinen turvakoodi, jonka löydät korttisi kääntöpuolelta allekirjoituskentän oikealta puolelta. Tarvitset koodia tehdessäsi ostoksia verkossa.
    • Monet liikkeet tiedottavat turvallisuuteen liittyvistä asioista verkkosivuillaan.
    • Ota meihin yhteyttä ja tee reklamaatio, jos kortilasi on veloitettu virheellinen osto.

     

  • Missä korttini hyväksytään?

    Eurocard kuuluu Mastercard-verkostoon. Tämä tarkoittaa, että kortti hyväksytään laajasti ympäri maailmaa sekä verkkokaupoissa että myymälöissä. Kaikki liikepaikat, joiden verkkosivuilla on Mastercardin logo, hyväksyvät maksamisen Eurocardilla.

  • Voinko rajoittaa korttini käyttöä verkossa?

    Pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme mahdollisimman turvallisia ja helppoja ratkaisuja. Tällä hetkellä emme tarjoa tätä mahdollisuutta, mutta seuraamme alan kehitystä. Asiakkaanamme olet aina turvassa taloudellisilta menetyksiltä, kunhan et ole ollut huolimaton korttisi kanssa.

  • Mikä on digitaalinen lompakko?

    Se voi olla matkapuhelimessasi, älykellossasi, tabletissasi tai tietokoneessasi oleva sovellus, joka seuraa korttisi tapahtumia, kun maksat verkkokaupassa.


    Voit valita, mitä korttia käytät maksamiseen mieluimmin ja pidät päällimmäisenä digitaalisessa lompakossasi. Voit aina valita kortin, jota haluat käyttää maksua tehdessäsi.

  • Mikä on Mastercard SecureCode?

    Mastercard SecureCode on verkkomaksamisen turvallisuutta parantava globaali palvelu, johon monet verkkokaupat ovat liittyneet. Tehdessäsi verkko-ostoksia sinun tulee vahvistaa ostosi joko verkkopankkitunnuksilla tai tekstiviestitse lähetettävällä kertakäyttöisellä salasanalla.

     

    Jos sinulla ei vielä ole verkkopankkitunnuksia, ota yhteyttä omaan pankkiisi.

     

    Kirjaudu Oma Eurocard -palveluun ja tarkista, että tiedoissasi on oikea matkapuhelinnumerosi.

  • Voinko valita PIN-koodini itse?

    Kyllä, Eurocardin asiakkaana voit valita korttisi PIN-koodin itse. Vaihtaaksesi PIN-koodisi, soita asiakaspalveluun ja muista pitää korttisi lähettyvillä puhelun aikana.

     

    Huom! Turvallisuussyistä emme ota vastaan korttitietoja sähköpostitse.

     

    Lähetämme sinulle tämän jälkeen kirjeen, joka sisältää tarvitsemasi tiedot PIN-koodin valintaa varten. Vastaanotettuasi kirjeen, sinulla on 10 päivää aikaa valita korttiisi uusi PIN-koodi.

  • PIN-koodini on lukittu. Mitä teen?

    PIN-koodin unohtaminen ei edellytä uuden kortin tilaamista. Soita asiakaspalveluun, niin autamme sinua. Pidä korttisi lähettyvillä puhelun aikana.

     

    Huom! Turvallisuussyistä emme ota vastaan korttitietoja sähköpostitse.

  • Mikä on Oma Eurocard -palvelu?

    Kirjautumalla Oma Eurocard -palveluun voit:

    • tarkistaa saldosi, ostosi ja kaikki laskusi
    • aktivoida yleisimmät palvelumme, kuten Mastercard SecureCoden turvallisia verkko-ostoksia varten
    • siirtää maksutapahtumat Exceliin budjetointia ja matkalaskuja varten

     

    Kirjaudut helposti sisään Oma Eurocard -palveluun kertakäyttöisellä tekstiviestisalasanalla.

     

    Eikö kirjautuminen onnistu? Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin.

     

  • Mikä on Mastercard SecureCode?

    Mastercard SecureCode on verkkomaksamisen turvallisuutta parantava globaali palvelu, johon monet verkkokaupat ovat liittyneet. Tehdessäsi verkko-ostoksia sinun tulee vahvistaa ostosi joko verkkopankkitunnuksilla tai tekstiviestitse lähetettävällä kertakäyttöisellä salasanalla. 

    Jos sinulla ei vielä ole verkkopankkitunnuksia, ota yhteyttä omaan pankkiisi.

    Kirjaudu Oma Eurocard -palveluun ja tarkista, että tiedoissasi on oikea matkapuhelinnumerosi.

  • Mitä kiinteälle salasanalleni tapahtuu?

    Mahdollisuus käyttää kiinteää salasanaa tunnistautumisen yhteydessä poistuu lähiaikoina. Kirjaudu sen vuoksi Oma Eurocard -palveluun ja tarkista kohdassa Omat asetukset, että tiedoistasi löytyy ajantasainen matkapuhelinnumero voidaksesi käyttää palvelua.

  • Miten kertakäyttöinen salasana toimii?

    Mikäli olet aktivoinut korttisi kirjautumalla Oma Eurocard -palveluun ja rekisteröinyt matkapuhelinnumerosi kohdassa Omat asetukset, lähetämme kertakäyttöisen tekstiviestisalasanan matkapuhelimeesi silloin, kun sinun täytyy vahvistaa verkko-ostoksesi Mastercard SecureCode -palveluun liittyneen verkkokauppiaan sivuilla.

  • Miten verkkopankkitunnukset toimivat?

    Ota yhteyttä pankkiisi, mikäli haluat hankkia verkkopankkitunnukset. Pankkisi vastaa myös mahdollisiin verkkopankkitunnuksia koskeviin kysymyksiin.

  • Voinko maksaa laskuni osissa?

    Eurocardin yksityiskorttiasiakkaana voit halutessasi maksaa laskusi osissa. Tämä koskee myös perhekortilla tehtyjä ostoksia.

  • Mikä on luotto-ominaisuus? Entä luottoraja?

    Luotto-ominaisuus mahdollistaa luottokorttilaskusi maksamisen osissa. Eurocard-yksityiskortteihin luotto-ominaisuus sisältyy automaattisesti. Luotto-ominaisuudesta ei koron lisäksi peritä muita kustannuksia, kuten tilinhoitopalkkiota. Korkoa maksat vain niiltä kuukausilta, kun et maksa koko korttilaskua.

    Luottorajaksi, eli osamaksun ylärajaksi voit hakea sinulle sopivaa summaa 1000 ja 10000 euron väliltä (enintään 10 % vuosituloistasi).

    Luottorajan yli menevän osuuden maksat aina kerralla pois minimilyhennyksen lisäksi. Muistathan, että Eurocard-yksityiskorttisi toimii jatkossakin ilman ennalta-asetettua käyttörajaa.

  • Miten saan osamaksun käyttööni?

    Eurocard-yksityiskorttiisi sisältyy luotto-ominaisuus. Voit laskua maksaessasi päättää, käytätkö luotto-ominaisuutta ja maksat vain minimilyhennyksen vai maksatko koko laskun summan. Mikäli haluat muuttaa nykyistä luottorajaasi, voit täyttää ja tulostaa oheisen hakemuksen.

    Hae tästä (pdf)

  • Kuinka paljon minun pitää maksaa kuukausittain?

    Eurocardin yksityiskorttiasiakkaana voit laskun saatuasi joka kuukausi itse valita, maksatko koko laskun, minimilyhennyksen tai haluamasi summan näiden väliltä. Laskulla ilmoitetaan aina minimilyhennys, eli pienin maksettava summa. Halutessasi voit aina maksaa koko laskun. Minimilyhennys on 3 % laskun kokonaissummasta tai vähintään 30 euroa, edellyttäen ettei laskun kokonaissumma ylitä luottorajaa, eli osamaksun ylärajaa.

     

    Mikäli laskun loppusumma ylittää luottorajan, tämä summa erääntyy myös automaattisesti maksettavaksi.

     

    Esimerkki:

    Jos korttisi luottoraja on 2000 euroa, mutta olet tehnyt ostoksia 2500 euron edestä, niin luotto-ominaisuus kattaa 2000 euroa laskun kokonaissummasta. Tämä tarkoittaa, että sinun on maksettava vähintään 560 euroa (2000 € x 3 % = 60 € sekä 500 €, eli summa, joka ylittää osamaksun ylärajan).

     

    Mikäli laskun loppusumma olisi 2000 euroa, maksettavaksi erääntyisi 60 euroa (2000 € x 3 %).

  • Paljonko laskun maksaminen osissa maksaa?

    Eurocard-yksityiskortin luotto-ominaisuudesta ei koron lisäksi peritä muita lisäkuluja, kuten kuukausittaista tilinhoitopalkkiota. Korkoa maksat vain niiltä kuukausilta, kun et maksa koko laskua.

     

    Täältä voit lukea lisää korttisi kustannuksista ja todellisesta vuosikorosta, kun käytät korttisi luotto-ominaisuutta.

     

    Lue lisää luotto-ominaisuudesta 

    Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot (pdf)

  • Miten muutan yhteystietojani?

    Jos nimi- tai osoitetietosi muuttuvat väestötietojärjestelmässä, uudet tietosi välittyvät meille automaattisesti. Ota yhteyttä, jos muutokset edellyttävät uuden kortin tilaamista.

     

    Jos haluat ilmoittaa meille toisen laskutusosoitteen, voit lähettää meille uudet osoitetietosi kirjautumalla Oma Eurocard -palveluun. Voit myös lähettää meille vapaamuotoisen allekirjoitetun ilmoituksen osoitteeseen:

     

    Eurocard
    SEB Kort Bank AB, Helsingin sivuliike
    PL 1085
    FI-00101 Helsinki

     

    Oma Eurocard -palvelussa näet meille ilmoittamasi puhelinnumeron ja sähköpostisoitteen. Voit tarvittaessa päivittää tiedot itse. Pidäthän yhteystietosi ajan tasalla, jotta voimme tarvittaessa ottaa sinuun yhteyttä.

  • Mitä teen, jos korttini katoaa?

    Jos korttisi katoaa sinun tulee sulkea se mahdollisimman nopeasti.

     

    Voit sulkea korttisi soittamalla meille milloin tahansa. Sulkupalvelumme palvelee vuorokauden ympäri numerossa 0800 155 777, ulkomailta +358 8 0015 5777.

     

    Muista aina tehdä rikosilmoitus myös poliisille. Mikäli kortti on kadonnut ulkomailla, pyri tekemään ilmoitus paikalliselle poliisille. Muussa tapauksessa tee ilmoitus heti palattuasi kotimaahan.

     

    Jos huomaat kortillasi vieraita ostoja tai käteisnostoja, voit tehdä reklamaation.

  • Epäilen, että kortillani on tehty luvattomia ostoksia tai käteisnostoja. Miten minun tulee toimia?

    Jos korttisi on kadonnut tai varastettu, sillä on tehty luvattomia nostoja tai ostoksia, sinun tulee sulkea kortti mahdollisimman pian ja tehdä reklamaatio. Lue lisää reklamaatiosta täällä.

  • Onko saatavilla lisätietoa ostosta tai käteisnostosta sen tiedon lisäksi, minkä näen laskullani tai Omalla Eurocardillani?

    Voimme kertoa sinulle jos osto tai käteisnosto on hyväksytty PIN-koodilla, sekä mihin aikaan osto tai käteisnosto on tehty. Meillä ei ole kopioita ostotositteista, ne löytyvät ostopaikasta.

  • Käännynkö Eurocardin vai ostopaikan puoleen?

    Sinun tulee aina kääntyä ensisijaisesti ostopaikan puoleen. Kauppa tai yritys, jossa olet maksanut kortilla ostamiasi tavaroita tai palveluita ovat viime kädessä vastuussa mahdollisista virheistä, voimassa olevan lainsäädännön mukaan. Siksi reklamaatio lähetetään lähtökohtaisesti ostopaikkaan, eikä Eurocardille. Jos ostopaikasta ei löydy apua, on seuraava askel kääntyä Eurocardin puoleen.

  • En tunnista laskulla mainittua ostopaikkaa, mutta kylläkin veloitetun rahamäärän. Mistä tämä johtuu?

    Eurocard toimii ainoastaan maksujen välittäjänä ja käsittelemme vain tietoja, jotka saamme ostopaikan pankilta. Eurocard luottaa välitetyn tiedon oikeellisuuteen. On kuitenkin olemassa liikkeitä, jotka välittävät maksuja eri nimellä, kuin mitä liikkeen ovessa tai verkkosivuilla kerrotaan. Tämä voi myös johtua omistussuhteista.

  • Koska kortti pitää sulkea?

    Jos huomaat korttisi kadonneen, niin sinun tulee sulkea se mahdollisimman nopeasti. Soita +358 8 0015 5777 (avoinna vuorokauden ympäri).

  • Miten voin sulkea korttini?

    Soita +358 8 0015 5777 (avoinna vuorokauden ympäri) sulkeaksesi korttisi.

    Muista aina tehdä rikosilmoitus myös poliisille. Mikäli kortti on kadonnut ulkomailla, pyri tekemään ilmoitus paikalliselle poliisille. Muussa tapauksessa tee ilmoitus heti palattuasi kotimaahan.

  • Tuleeko minun tehdä rikosilmoitus luvattomasta tapahtumasta?

    Kaikki rikollinen toiminta on ilmoitettava poliisille ja tarvitsemme rikosilmoituksen esimerkiksi silloin kun korttisi on varastettu.

  • Miten teen reklamaation?

    Täältä löydät ohjeet reklamaation tekemiseen sekä reklamaatiolomakkeemme.

  • Miten pitkä käsittelyaika reklamaatiolla on?

    Käsittelyaikamme vaihtelee työtilanteen mukaan. Tavoitteemme on kuitenkin käsitellä asiasi kolmen viikon sisällä. Reklamaation tehtyäsi saat automaattisesti tietoa käsittelyajan kestosta.

  • Miten toimin, jos olen jo tehnyt reklamaation, jonka huomaan turhaksi?

    Ilmoita meille mahdollisimman pian. Yhteystiedot olet saanut meiltä reklamaation yhteydessä.

  • Pitääkö minun maksaa reklamoitu ostokseni?

    Jos olet tehnyt reklamaation, niin voimme tilanteen ja tarpeen mukaan myöntää lykkäystä reklamoidun summan maksamiselle.

  • Lähetättekö uuden laskun, mikäli saan teiltä korvauksen?

    Mikäli korjaamme laskusi loppusummaa, niin et saa uutta laskua, vaan sinun tulee itse korjata loppusumma maksaessasi laskua.

  • Mitä tehdä, kun lentoyhtiö tekee konkurssin?

    Jos lentoyhtiö tekee konkurssin, kun olet jo varannut ja maksanut lippusi kortilla, niin sinun tulee ensi kädessä ottaa yhteyttä lentoyhtiöön tai matkanjärjestäjään saadaksesi lisätietoa.

    Mikäli olet maksanut matkasi kortilla, antaa Kuluttajansuojalaki yksityishenkilöille mahdollisuuden tehdä reklamaation ja saada korvausta tehdyn selvityksen perusteella. Korvaus koskee vain sitä osaa matkasta, jota ei ole voitu hyödyntää, ja vain konkurssiin vaadittua yhtiötä koskevaa osaa.


    Mikäli olet ostanut matkasi matkanjärjestäjältä, ei varausmaksua tai muita matkatoimistokuluja korvata. Reklaamaatio-oikeus ei koske liittymälentoja, tulo- ja menomatkoja lentokentälle, hotellia tai vastaavaa. Kortin matkavakuutus ei kata lentoyhtiön konkurssista johtuvia kustannuksia.


    Et voi tehdä reklamaatiota matkasta tai saada korvausta, mikäli jokin muu taho on maksanut sinulle vastaavan korvauksen.


    Tehdessäsi reklamaation ostostasi, tulee sinun liittää mukaan lentoyhtiön konkurssin vahvistava dokumentti sekä dokumentti, joka osoittaa, että olet pyrkinyt ottamaan yhteyttä lentoyhtiöön tai matkanjärjestäjään, jolta varasit matkan. Lisäksi mukaan tulee liittää varausvahvistus tai lentolippu, josta käy ilmi: matkan ajankohta, varausnumero / lipun numero, matkustajan nimi sekä lipun hinta.


    Jos olet tekemässä reklamaatiota vain osasta matkaa, niin ota huomioon, että kyseisen osan hinta pitää tulla selkeästi esiin. Tämä voi olla tilanne, jos reklaamatio koskee esimerkiksi vain kotimatkaa, tai jos osa matkasta on varattu toisen yhtiön kautta.


    On tärkeää, että saamme sinulta mahdollisimman kattavat tiedot – näin voimme nopeuttaa ja helpottaa reklaamatiosi käsittelyä.

  • Onko Eurocardilla kopioita maksutositteista?

    Ei ole. Eurocard ainoastaan välittää maksuja ja kaikki liikenne meidän ja ostopaikkojen välillä on sähköistä. Ostopaikka on sen sijaan kirjanpitolain alainen ja sillä on velvollisuus säilyttää maksutositteet. Käänny siis ostopaikan puoleen, jos haluat kopion maksutositteesta.

  • Olen ostanut tuotteen, joka on väärennetty, virheellinen tai ei vastaa odotuksia. Miten toimin?

    Aloita ottamalla yhteyttä ostopaikkaan. Usein tällaiset asiat ratkeavat helposti heidän kanssa. Jos ostopaikka ei auta asiassa, niin voit reklamoida asiasta meille. Seuraa lomakkeen ohjeita. Huomaa, että voimme auttaa sinua vasta oltuasi ensin yhteydessä ostopaikkaan.

  • En ole saanut tilaamaani tuotetta, miten toimin?

    Lähtökohtaisesti sinun tulee aina kääntyä ostopaikan puoleen ja kysyä heiltä miksi tuote ei ole saapunut. Jos sinulle annettiin toimituspäivämäärä, niin odota tähän päivämäärään asti. Jos sinulla ei ole tiedossa toimituspäivämäärää, voimme auttaa vasta 30 vuorokauden kuluttua ostohetkestä. Jos ostopaikka ei pysty tai halua auttaa asiassa, niin voit reklamoida meille.

  • Mitä Eurocard tekee korttiturvallisuuden hyväksi?

    Meille on tärkeää, että voit tuntea olosi turvalliseksi kun käytät korttiasi. Korteilla tehdään liikkeissä ja verkossa päivittäin miljoonia ostoja, mutta hyvien toimintatapojen ansiosta asiakkaat joutuvat erittäin harvoin petoksen uhreiksi.

     

    Jos jotain kuitenkin sattuisi, olet Eurocardin asiakkaana turvassa taloudellisilta menetyksiltä, kunhan et ole ollut huolimaton korttisi kanssa.

     

    Eurocard pyrkii jatkuvasti parantamaan kortinkäytön turvallisuutta. Tarkkailemme muun muassa vuorokauden ympäri mielestämme epäilyttäviä tapahtumia. Meillä on pitkä kokemus ja hyvät käytännöt petosepäilyjen käsittelemisestä ja toimimme nopeasti vahinkojen minimoimiseksi.

  • Mitä minun tulisi tietää korttiturvallisuudesta?

    Tässä muutamia korttiturvallisuuteen liittyviä ohjeita:

    • Korttisi on arvoesine – pidä siitä hyvää huolta.
    • Ole erityisen tarkkana, jos joku vaatii ylimääräistä huomiotasi maksutilanteessa tai käteisnostoautomaatilla.
    • Älä kerro PIN-koodiasi kenellekään.
    • Tarkista aina summa ennen oston hyväksymistä. Kun olet näppäillyt PIN-koodisi, olet hyväksynyt oston.
    • Tarkista laskunsaatuasi, että summat vastaavat kuittejasi.
    • Älä luovuta korttinumeroasi, koodejasi tai muita henkilökohtaisia tietojasi sähköpostitse tai tekstiviestitse.

     

    Sulje korttisi välittömästi jos se katoaa tai varastetaan! Soita numeroon +358 8 0015 5777 (avoinna vuorokauden ympäri).

     

    Tutustu myös suomalaisten pankkien yhteiseen korttiturvallisuussivuun.

  • Mitä tietojen kalastelu (phishing) tarkoittaa?

    Phishing tarkoittaa tietojen kalastelua esimerkiksi puhelimitse tai sähköpostitse. Useimmiten sinua pyydetään kertomaan korttinumerosi ja/tai PIN-koodisi. Älä ikinä paljasta korttiisi liittyviä tietoja ulkopuolisille.


    Emme koskaan tiedustele arkaluonteisia tietoja, kuten korttinumeroa tai PIN-koodia, puhelimitse tai sähköpostitse.

  • Mitä skimmaus tarkoittaa?

    Skimmauksella tarkoitetaan maksu- ja luottokorttitietojen kopiointia. Magneettijuovan tiedot kopioidaan ja PIN-koodi otetaan talteen maksuterminaalin tai käteisnostoautomaatin läheisyydessä sijaits
    evien piilokameroiden avulla. Tämän vuoksi on tärkeää, että suojaat PIN-koodisi kädellä.

    Sirua käytettäessä vain osa kortista syötetään terminaaliin, jolloin magneettijuovan tietoja ei ole mahdollista kopioida. Skimmaus ei tällöin ole mahdollista.

Helppoa ja kätevää

Uudet tekniset ratkaisut mahdollistavat sujuvamman maksamisen, joka toimii kuten haluat.

Näin digitaalinen maksaminen helpottaa arkeasi

Local currency please!

Maksaessasi kortillasi ulkomailla sinulta saatetaan kysyä, haluatko veloituksen euroissa vai paikallisessa valuutassa. Valitse paikallinen valuutta! Liikkeen kurssi on yleensä heikompi kuin Eurocardin käyttämä kurssi. 

Lisää vinkkejä ja neuvoja