Usein kysytyt kysymykset

  • Min pin-kod är spärrad. Vad ska jag göra?

    Om din pin-kod är spärrad behöver du inte beställa ett nytt kort. Ring kundservice så hjälper vi dig, se till att du har ditt kort i närheten när du ringer.

    OBS! Av säkerhetsskäl tar vi inte emot kortinformation via e-post.

  • Vad är Mitt Eurocard?

    Genom att logga in till Mitt Eurocard kan du:

    • se ditt saldo, dina köp, dina fakturor och kvitton
    • uppdatera dina kontaktuppgifter
    • exportera dina transaktioner till Excel för att enkelt kunna göra en budget eller administrera dina reseräkningar


    Du loggar enkelt in till Mitt Eurocard med BankID/Mobilt BankID eller engångskod via sms.

    Har du problem med inloggningen? Här kan du se våra vanligaste frågor och svar.

  • Till vilket bankkonto kan jag betala min Eurocardfaktura?

    Du kan endast betala din faktura till ett SEB kontonummer:

     

    IBAN: FI7833010001107655
    BIC: ESSEFIHX

     

    Kom ihåg att ange ditt referensnummer när du betalar.

     

     

  • Var accepteras mitt Eurocard?

    Eurocard är kopplat till Mastercard vilket betyder att det accepteras över hela världen.

     

    Vill du vara säker på att kortet accepteras och att du kan ta ut kontanter på din destination: sök på mastercard.com efter uttagsautomater som tar Eurocard.

  • Vad är kontaktlösa betalningar?

    Kontaktlöst betyder att kortet läses av när du håller det intill betalterminalen istället för att dra eller sätta i kortet för avläsning. Ditt kort har den funktionen om det har symbolen för kontaktlösa betalningar.

    nfc-symbol

    När du ser symbolen på en betalterminal behöver du inte sätta in kortet - det räcker att du håller upp det intill terminalen för att betala.

     

    Handlar du för mer än 25 euro måste du slå din kod, men handlar du för mindre räcker det att du håller fram kortet mot betalterminalen.

  • Hur gör jag en kontaktlös betalning?

    Allt du behöver göra är att hålla fram kortet mot betalterminalen.

    • När du gör ditt köp lägger du kortet mot betalterminalen. När du hör ett pip är betalningen klar.
    • Du kan göra kontaktlösa köp upp till 25 euro utan din kod. Men som en extra säkerhet kan du ibland behöva ange din pin-kod även vid mindre belopp.
    • Om du har flera kort i plånboken men möjlighet till kontaktlös betalning, måste du ta varje kort för sig med betalning.
  • Aktivera kontaktlös betalning

    Om ditt kort har funktionen aktiveras den automatiskt första gången du använder kortet för betalning med chip och pin-kod i en betalterminal.

     

    Om du däremot inte vill ha tjänsten på ditt kort kontaktar du kundservice.

  • Vad är en digital plånbok?

    Det kan vara en app i din mobiltelefon, en smartklocka, en surfplatta eller dator som håller reda på dina kort när du ska handla i butik.

     

    Du väljer vilket av dina kort du vill helst vill betala med och lägger överst i din digitala plånbok. Men du kan alltid välja vilket kort du vill använda som betalning.

  • Ska jag betala med kortet i lokal valuta eller euro i utlandet?

    Ibland kan du utomlands få frågan om du vill debiteras i euro. Vi rekommenderar dig att svara nej och istället betala i lokal valuta. Butikens kurs är oftast sämre än den Eurocard använder.

     

    Här kan du se den kurs som är använd vid omräkning av dina utländska köp till euro.

  • Kan jag ta ut valuta på ett växlingskontor?

    Ja, men tar du ut valuta på ett växlingskontor så räknas det som ett kontantuttag med tillkommande kostnad, se mer under pris och villkor.

    Pris och villkor Eurocard GoldPris och villkor Eurocard Corporate Gold

  • Kan jag stänga mitt kort för köp utomlands?

    Vi strävar efter så säkra och enkla lösningar som möjligt för våra kunder. I dagsläget erbjuder vi inte det men vi följer noga utvecklingen. Som kund är du alltid skyddad mot ekonomiska förluster så länge du inte har varit oaktsam med kortet.

  • Hur kan jag känna mig trygg på nätet med mitt kort?

    Använd Eurocard och inte ett bankkort knutet till ditt bankkonto. Då kan du i lugn och ro granska alla transaktioner innan du måste betala fakturan.

     

    Bra saker att tänka på när du handlar med kort på nätet:

    • Uppge aldrig ditt kortnummer, koder eller personliga uppgifter i något annat sammanhang än när du ska betala.
    • CVC är den tresiffriga koden till höger om signaturfältet på baksidan av kortet. Den efterfrågas ofta av säkerhetsskäl vid betalning på internet.
    • Du kan även logga in på Mitt Eurocard och välja om ditt kort ska vara öppet eller stängt för nätköp.
    • Många butiker informerar om sina säkerhetsregler på sin webbplats.
    • Om du blir debiterad för ett felaktigt köp kan du kontakta oss för att göra en reklamation.
  • Jag försöker handla på nätet men köpet går inte igenom, varför?

    Vi har infört en ny säkerhetsspärr vid nätköp, vilket gör att det för vissa nätbutiker krävs att du aktivt öppnar ditt kort för att kunna handla. Detta gör vi för att skydda dig som kund mot bedrägerier.

     

    För att näthandla smidigt framöver är det viktigt att vi har ditt mobilnummer. Då får du ett sms från oss om att vi har stoppat ditt köp när du försöker näthandla på en sida som inte klassas som säker av oss. Genom att svara på sms:et kan du öppna ditt kort för nätköp under en timme. Du måste då göra om ditt köp.

     

    Nästa gång du gör ett nätköp kan du skicka sms:et innan du handlar och öppna för nätköp under en timme.

  • Kan jag stänga mitt kort för köp på nätet?

    Ja, om du har ett av våra privatkort kan du välja att stänga ditt kort helt för nätköp genom att logga in på Mitt Eurocard och hantera dina inställningar under Korttjänster/Köpinställningar. Möjligheten att stänga helt för nätköp är inte möjligt för företagskort.

     

    Oavsett vilket kort du har, rekommenderar vi att du behåller förvald inställning; Tryggare handel på nätet. Ditt kort är då alltid öppet för köp på webbplatser med Mastercard Identity Check och för prenumerationer som till exempel Spotify, Netflix. Andra köp kan komma att nekas.

     

    Skulle något nätköp bli nekat får du ett sms med information om hur du öppnar upp för köpet, se därför till att du alltid har din mobil nära till hands och att vi har ditt mobilnummer registrerat på Mitt Eurocard. Kortet öppnas därefter upp för nätköp under 1 timme så att du kan genomföra ditt köp.

     

    Som kund är du alltid skyddad mot ekonomiska förluster – oavsett om du valt att öppna kortet permanent eller bara för en stund – så länge du inte har varit oaktsam med kortet och hanterat kortet enligt villkoren.

  • Hur gör jag enklast om jag vill öppna mitt kort för nätköp under en timme?

    Förutsatt att du inte valt alternativet ”Endast köp i butik” inne på Mitt Eurocard så kommer ditt kort kommer alltid att vara öppet för köp i nätbutiker anslutna till Mastercard Identity Check och för dina prenumerationer (t ex Spotify, Netflix etc.).

     

    I andra nätbutiker kan det krävas att du aktivt öppnar ditt kort för att kunna handla. Det gör du enklast genom att svara på ett sms, som skickas automatiskt till dig om ett köp stoppas av oss. Eller genom att i förväg öppna ditt kort för nätköp genom att logga in till Mitt Eurocard.

  • Varför får jag sms från er utan att jag har handlat på nätet?

    Det kan antingen röra sig om ett nätköp du själv gjort där köpstället försöker dra pengar i efterhand, alternativt är det ett bedrägligt försök att använda ditt kort. Kontakta kundservice så hjälper de dig.

  • Var accepteras mitt kort?

    Eurocard är kopplat till Mastercard vilket betyder att det accepteras över hela världen, både på nätet och i butik. Alla butiker som har Mastercards logga på sin webbsida accepterar Eurocard för betalning.

  • Vad är en digital plånbok?

    Det kan vara en app i din mobiltelefon, en smartklocka, en surfplatta eller om du näthandlar, även en dator, som håller reda på dina kort när du ska handla.

     

    Du väljer vilket av dina kort du vill helst vill betala med och lägger överst i din digitala plånbok. Men du kan alltid välja vilket kort du vill använda som betalning.

  • Vad är Mastercard Identity Check?

    Det är en global säkerhetsstandard som många nätbutiker är anslutna till. Det innebär att du bekräftar ditt nätköp med nätbankskoder eller med engångskod via sms. 

    Om du saknar nätbankskoder kontaktar du din egen bank.

    Logga in på Mitt Eurocard och kontrollera att du har rätt mobilnummer registrerat hos oss.

  • Vad är en digital plånbok?

    Det kan vara en app i din mobiltelefon, en smartklocka, en surfplatta eller dator, som håller reda på dina kort när du ska handla.

     

    Du väljer vilket av dina kort du helst vill betala med och lägger överst i din digitala plånbok. Men du kan alltid välja vilket kort du vill använda som betalning.

     

    Vissa butiker kan även ha egna betalappar som du kan koppla till ditt Eurocard.

     

    De nya digitala plånböckerna fungerar som betalning över hela världen. Men i de fall där du måste sätta in ditt kort i betalterminalen fungerar det inte att genomföra köpet med mobilen, som tex i bensin- och parkeringsautomater.

  • Hur fungerar en betalning med kort i mobilen?

    För att kunna betala med Eurocard i din mobil behöver du bara koppla ditt kort till någon av de olika betalapparna/tjänsterna som finns att ladda ner till exempel på App Store eller Google Play.

     

    Ladda hem appen och följ anvisningarna för att lägga in kortuppgifterna från ditt Eurocard.

     

    Så här gör du en betalning:

    • Håll upp din mobil mot betalterminalen.
    • Beloppet visas på din mobil och du bekräftar köpet med ditt fingeravtryck eller en pin-kod som du själv har valt.
    • Köpet kommer som vanligt på fakturan.
  • Hur säkert är det att betala med kort i mobilen?

    Som kund är du alltid skyddad mot ekonomiska förluster så länge du inte har varit oaktsam med kortet.

     

    Läs mer om säkerhet och kort 

  • Vad gör jag om betalning i mobilen inte fungerar?

    Om giltighetstiden på ditt kort inte har gått ut eller kortet är spärrat av någon anledning så är förmodligen problemet kopplat till butikens betalterminal eller till betalappen.

     

    Om problemet kvarstår, kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Vad är Fitbit Pay?

    Det är en betaltjänst som gör det möjligt att betala kontaktlöst i butik med smarta träningsklockor.

    För att komma igång behöver du säkerställa att ditt mobilnummer är registrerat hos Eurocard. Detta gör du enkelt i Eurocard-appen, eller på Mitt Eurocard.

    Därefter laddar du ner appen Fitbit från App store. I appen gör du inställningar för dina kortbetalningar.

    Du kan betala med alla Eurocard-kort. Dessutom är det möjligt att registrera både privat- och företagskort i respektive app.

    Har du fler frågor? Kontakta Fitbit för mer information.

  • Kan jag välja en egen pin-kod?

    Ja, med Eurocard kan du själv välja en kod som du lätt kommer ihåg.

    För att få välja en egen pin-kod ringer du kundservice, se till att du har ditt kort i närheten när du ringer.

    OBS! Av säkerhetsskäl tar vi inte emot kortinformation via e-post.

     

    Vi skicker dig därefter ett bekräftelsebrev med information om hur du enkelt väljer en egen kod. När du fått brevet måste du sedan välja din egen pin-kod inom 10 dagar.

  • Min pin-kod är spärrad. Vad ska jag göra?

    Om din pin-kod är spärrad behöver du inte beställa ett nytt kort. Ring kundservice så hjälper vi dig, se till att du har ditt kort i närheten när du ringer.

    OBS! Av säkerhetsskäl tar vi inte emot kortinformation via e-post.

  • Vad är Mitt Eurocard?

    Genom att logga in till Mitt Eurocard kan du:

    • se ditt saldo, dina köp, dina fakturor och kvitton
    • uppdatera dina kontaktuppgifter
    • exportera dina transaktioner till Excel för att enkelt kunna göra en budget eller administrera dina reseräkningar


    Du loggar enkelt in till Mitt Eurocard med BankID/Mobilt BankID eller engångskod via sms.

    Har du problem med inloggningen? Här kan du se våra vanligaste frågor och svar.

  • Hur kan jag se mina fakturor?

    Behöver du få information om ditt saldo eller dina transaktion innan din faktura kommer? Logga in på Mitt Eurocard eller ladda ner Eurocard-appen så kan du alltid hålla dig uppdaterad.

  • Var kan jag se kvitton på mina köp?

    Alla kvitton för dina köp sparas hos inköpsstället, men inte hos Eurocard. Däremot kan du nu med hjälp av Eurocard-appen spara dina kvitton digitalt så att du alltid har dem till hands.

  • När ska min faktura vara betald?

    Förfallodagen för din faktura är månadens sista dag. Om månadens sista dag är en lördag, söndag eller annan helgdag är förfallodagen nästa vardag.

    Kontakta oss om du vill förlänga betaltiden för din faktura.

  • Kan jag förlänga betaltiden på min faktura?

    Kontakta oss om du vill ändra din förfallodag eller förlänga betaltiden för din faktura.

    Företag kan ansöka om upp till 55 dagars betaltid. Vill du ansöka om förlängd betaltid för ditt företagskort så kan du kontakta oss för att få veta mer. Mer information om priser hittar du i prislistan.

     

    Pris och villkor Eurocard Corporate Gold

  • Kan jag betala min faktura via e-faktura?

    Med e-faktura slipper du allt krångel med pappersfakturor och långa referens- och kontonummer. Du får in fakturan direkt till din nätbank där den sedan lagras i 2 år. Enkelt för dig – och miljöanpassat.

    Kontakta din bank för mer information.

  • Till vilket bankkonto kan jag betala min Eurocardfaktura?

    Du kan endast betala din faktura till ett SEB kontonummer:

     

    IBAN: FI7833010001107655
    BIC: ESSEFIHX

     

    Kom ihåg att ange ditt referensnummer när du betalar.

     

     

  • Vem kan delbetala?

    Du som har ett privat Eurocard kan välja att delbetala din faktura och gäller även för de köp som görs med eventuella familjekort.

  • Vad är ett delbetalningsutrymme?

    Delbetalningsutrymme ingår i Eurocards privatkort, vilket innebär att du kan delbetala din faktura. Delbetalningsutrymme kostar inget extra och du betalar bara ränta de månader då du väljer att inte betala hela fakturan.

    Du kan välja ett delbetalningsutrymme mellan 1 000 och 10 000 euro (max 10 % av din årsinkomst).

    Givetvis finns det fortfarande ingen övre köpgräns för hur mycket du kan handla med ditt Eurocard.

  • Hur ansöker jag om att delbetala?

    Delbetalning ingår i ditt Eurocard Gold. Om du vill ändra ditt befintliga delbetalningsutrymme fyller du i ansökan.

    Ansökan (pdf)

  • Hur mycket jag kan delbetala på min faktura?

    Du som har ett Eurocard privatkort väljer själv hur mycket du vill betala när fakturan kommer, minst 3 % av fakturabeloppet (lägst 30 euro) så länge det ryms inom ditt delbetalningsutrymme. Lägsta belopp som måste betalas står tydligt angivet på fakturan. Du kan självklart betala hela fakturan på en gång även i fortsättningen.

     

    Har du däremot handlat utöver ditt delbetalningsutrymme måste även det beloppet betalas.

     

    Exempel:

    Har du ett delbetalningsutrymme på 2000 euro och du handlat för 2500 euro så kan du endast delbetala 2000 euro av det totala fakturabeloppet. Det innebär att när du får fakturan på 2500 euro, måste du betala minst 560 euro (2000 € x 3 % = 60 € samt 500 €, det belopp på fakturan som överstiger ditt delbetalningsutrymme).

     

    Hade du handlat för 2000 euro så hade lägsta belopp att betala varit 60 euro (2000 € x 3 %).

  • Vad kostar det att delbetala min faktura?

    Att ha ett delbetalningsutrymme på ditt Eurocard privatkort för att kunna delbetala din faktura kostar inget extra och du betalar bara ränta de månader då du väljer att inte betala hela fakturan.

    Här kan du läsa mer om de kostnader som gäller för ditt kort och se räkneexempel på effektivränta när du väljer att delbetala.

     

    Läs mer om delbetalning

    Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (pdf)

  • Hur ändrar jag personuppgifter?

    Om du ändrar namn eller adress i befolkningsdatasystemet så ändras uppgifterna till oss automatiskt. Kontakta oss om du behöver få ett nytt kort.

    Vill du ändra din adress till en annan än den som finns i befolkningsdatasystemet kan du logga in på Mitt Eurocard och skicka din nya adress via säkra meddelanden eller så krävs en underskriven anmälan om detta. Glöm inte att ange avtalsnummer. Skicka den underskrivna anmälan till:

    Eurocard
    SEB Kort Bank AB, Helsingfors filial
    PB 1085
    FI-00101 Helsingfors

    När du loggar in på Mitt Eurocard kan du själv se och ändra ditt telefonnummer och e-postadress. Se gärna över att de är aktuella så att vi kan vara säkra på att kunna komma i kontakt med dig.

  • Vad gör jag om jag förlorat mitt kort?

    Om du har förlorat ditt kort så ska du alltid spärra det så fort som möjligt. Har du tillgång till BankID kan du själv spärra kortet genom att logga in på Mitt Eurocard.

    Du kan spärra det till oss när som helst, dygnet runt, genom att ringa 0800 155 777 eller från utlandet, +358 8 0015 5777.

    Kom ihåg att alltid göra en polisanmälan. Om kortet har försvunnit utomlands, försök om möjligt att göra din polisanmälan direkt på plats, annars snarast efter hemkomst.

    Om du upptäcker obehöriga köp eller uttag på ditt kort kan du behöva göra en reklamation.

  • Hur arbetar Eurocard med säkerhet?

    Det är viktigt för oss att du känner dig trygg när du använder ditt kort. Varje dag sker miljontals transaktioner med kort, i butiker och över nätet. Det är väldigt sällan något går fel eller någon kund råkar ut för ett bedrägeri.

    Men om något trots allt skulle hända är du som Eurocardkund alltid skyddad mot ekonomiska förluster så länge du inte har varit oaktsam med kortet.


    Vi arbetar kontinuerligt med att upprätthålla säkerheten. Detta gör vi genom dygnet-runt-övervakning av transaktioner som vi betraktar som misstänkta. Vi har lång erfarenhet och bra rutiner för att hantera eventuella misstankar om kortbedrägerier och vi vidtar snabbt åtgärder för att minimera skadorna.

  • Vad ska jag tänka på när det gäller säkerhet kring mitt kort?

    Här får du bra tips när det gäller säkerhet kring kort:

    • Behandla ditt kort som den värdehandling det är.
    • Var särskilt försiktig med kortet om någon pockar på din uppmärksamhet till exempel på en marknad eller vid en uttagsautomat.
    • Lämna aldrig ut din pin-kod.
    • Kontrollera alltid beloppet innan du godkänner ett köp. När du väl slagit in din pin-kod har du godkänt köpet.
    • När du får din faktura – kontrollera att beloppen stämmer med dina kvitton.
    • Lämna inte ut kortnummer, koder eller personliga uppgifter via e-post eller sms.

    Om du förlorar ditt kort – spärra det omedelbart! Ring +358 8 0015 5777 (öppet dygnet runt).

    Bankerna i Finland har även en sida om kortsäkerhet.

  • Vad är phishing?

    Phishing innebär att bedragare försöker komma över känslig information exempelvis via telefon eller e-post. Oftast blir du som kund ombedd att lämna ut kortnummer och koder. Vi uppmanar dig att aldrig lämna ut känslig information till någon obehörig.

    Kom ihåg att vi inte begär in känsliga uppgifter som kortnummer eller koder via e-post eller telefon.

  • Vad är skimming?

    Skimming innebär att bedragare kopierar den information som finns på kortets magnetremsa och med hjälp av denna skapar ett falskt kort. Koden fångas upp genom dolda kameror i nära anslutning till betalterminalen eller bankomaten. Därför är det viktigt att du döljer din kod genom att hålla handen över knappsatsen.

    Där enbart chipet används, det vill säga enbart halva kortet sticks in i betalterminalen, är det inte möjligt att läsa av magnetspåret och därmed kan skimming inte genomföras.